Bærekraft i Norway CupI Norway Cup tar vi bærekraft på alvor. I 2025 har vi fått tildelt støtte fra Idrettens miljøfond til å utarbeide vårt eget klimaregnskap. Vi har også arbeidet strategisk og aktivt med FNs bærekraftsmål siden 2017, og er en av få som har tillatelse til å heise FN - flagget. Vi ønsker å bruke vår arena til å bidra til at enda flere får kjennskap til og kunnskap om målene – både barn, ungdom og voksne. Som en del av dette arbeidet organiserer vi vår egen Global Goals Arena, der vi inviterer inn ulike organisasjoner til å sette fokus på målene. I tillegg har vi iverksatt en rekke små og store tiltak i vår egen organisasjon, som skal bidra til en mer bærekraftig fremtid. Her finner du mer informasjon om hvordan Norway Cup jobber med de ulike bærekraftsmålene.Mål 1: Utrydde fattigdomNorway Cup ønsker å være blant de billigste turneringene å delta i. Vi organiserer blant annet en egen støtteordning for lag fra utviklingsland, med mål om at økonomi ikke skal være til hinder for å oppleve fotballglede. I tillegg oppmuntrer vi trenere og lagledere til å søke økonomisk støtte til spillere med behov gjennom sine kommuner.Mål 2: Utrydde sultI matserveringen i Ekeberghallen serveres mat etter hvor sultne deltagerne er og ikke etter hvor mye vi antar at de kommer til å spise. Vi har redusert størrelsen på både tallerken og glass, sånn at man heller kan forsyne seg to ganger enn å kaste rester. Dette bidrar til redusert matsvinn. Vi har også rutiner for å unngå at overskuddsmat kastes i etterkant av turneringen.Mål 3: God helse og livskvalitetFysisk aktivitet bidrar til å styrke menneskets fysiske og mentale helse. Norway Cup er en arena for inkludering, fellesskap og idrettsglede, som igjen kan bidra til økt livskvalitet for våre deltakere. Vi samler deltakere fra hele verden, og fungerer på den måten som en brobygger mellom kulturer og individer.Mål 4: God utdanningNorway Cup er en arena for verdi- og kunnskapsformidling. Vi ønsker at våre deltakere og besøkende skal komme hjem fra turneringen litt klokere og mer bevisst på hvordan de kan bidra til å gjøre verden til et bedre sted. Som en del av dette arbeidet har vi de siste årene organisert vår egen Global Goals Arena i samarbeid med kompetente verdileverandører. Her inviteres organisasjoner inn til å hjelpe oss med å spre kunnskap om FNs bærekraftsmål til de mange tusen besøkende gjennom turneringsuken. Mål 5: Likestilling mellom kjønneneNorway Cup inviterte med jentene allerede i vår første turnering tilbake i 1972, allerede før NFF hadde startet å etablere jentefotball. Siden den gang har vi jobbet aktivt med å rekruttere enda flere jenter. Vi har organisert møteplasser for å diskutere hvordan vi kan bidra til økt likestilling mellom kjønnene og hvordan vi beholder jentene lengst mulig i den organiserte fotballen. Vi har samarbeidet med en rekke aktører og arrangementer på dette området. I 2024 arrangerte vi blant annet Thon Jentecamp for jenter mellom 13 og 16 år i samarbeid med NFF og Thon Hotels.Mål 7: Ren energi til alleI samarbeid med Oslo kommune har vi jobbet aktivt mot et aggregat-fritt Ekebergsletta. Vi ønsker nemlig at hele turneringen skal preges av ren energi og oppfordrer våre deltakere og besøkende til å reise med kollektivtransport. I samarbeid med Ruter tilbyr vi derfor gratis kollektivreiser under turneringsuken. I egen organisasjon bruker vi i hovedsak el – og hybridbiler til transport, og vi stiller tydelige krav til våre leverandører på dette området.Mål 8: Anstendig arbeid og økonomisk vekstNorway Cup skal være en arbeidsplass preget av positivitet, glede og latter. Vi ønsker at våre frivillige trives slik at de har lyst å vende tilbake neste år. Vi er også opptatt av å inkludere og styrke mulighetene for ungdom og marginaliserte grupper til å komme seg i arbeid. På Norway Cup får våre frivillige erfaringer og læring som vi mener har stor overføringsverdi til arbeidslivet. Vi ønsker også å tilrettelegge for entreprenørskap, kreativitet og innovasjon.Mål 9: Industri, innovasjon og infrastrukturIdrettsorganisasjoner har ikke nødvendigvis ressurser til å utvikle innovative løsninger på egenhånd. Derfor forsøker vi å samarbeide med næringsliv og andre partnere for å fremme vekst på dette området. Vi både deltar på – og organiserer selv – ulike møteplasser der effektive og bærekraftige løsninger står i fokus. Vi etterstreber også at kampene på Norway Cup spilles på idrettsanlegg i områder med god infrastruktur og gode kollektivforbindelser.Mål 10: Mindre ulikhetNorway Cup er en breddeturnering og arbeider etter norsk idretts visjon om «Idrettsglede for alle». Derfor har vi sterkt fokus på at alle skal få delta, på like premisser og med like muligheter. Derfor har vi blant annet en egen støtteordning for lag fra utviklingsland og områder preget av krig og konflikt. Vi har en egen klasse for spillere med funksjonsnedsettelser og en KIDS – turnering for de aller yngste. Som turnering etterstreber vi å ha så lave påmeldingsavgifter som mulig, og sammenliknet med andre store turneringer ligger vi på et rimelig nivå.Norway Cup arbeider i tillegg aktivt for å være en ikke – kommersiell aktør, for å kunne fokusere på verdiformidling ovenfor deltakere og besøkende. Gjennom årene har vi derfor arrangert diverse holdningskampanjer mot rasisme, diskriminering og rus. Vi har gjennomført «gi rasisme rødt kort» markeringer i samarbeid med NISO og LO, og laget kortfilm om inkludering av LHBTQ – personer i idretten. I 2024 samarbeidet vi med GAVI og Ada Hegerberg for å belyse ulikheter i tilgangen på helsetjenester i verden. Mål 11: Bærekraftig lokalsamfunnUnder turneringsuken bidrar Norway Cup til å gjøre Oslo til en møteplass for kultur, innovasjon og sosiale aktiviteter – på tvers av landegrenser og kontinenter. Vi er også opptatt av å bidra til en enda grønnere by, og ønsker å bevare Ekebergsletta som et grønt område til fri benyttelse for alle, med naturgressbaner av høy kvalitet. Våre samarbeidspartnere og sponsorer skal tilby aktiveringer med universell utforming. Ekebergsletta skal være et inkluderende og tilgjengelig område, der både eldre og personer med nedsatt funksjonsevne ønskes hjertelig velkommen.Mål 12: Ansvarlig forbruk og produksjonNorway Cup utforsker kontinuerlig løsninger som reduserer avfallsmengden i turneringen og som øker sorteringsgraden. Vi har som mål å velge de mest bærekraftige alternativene i våre innkjøp, og stiller tydelige krav og forventninger til bærekraft i alle avtaler med partnere og leverandører. Vi etterstreber også å velge bærekraftige transportløsninger når vi er på reise. I 2024 etablerte vi et panteprosjekt i samarbeid med Coca Cola og Ramirent, hvor pengene som ble innsamlet ble donert til Røde Kors.Mål 13: Stoppe klimaendringeneSom verdens største fotballturnering for barn og ungdom er det en selvfølge for Norway Cup å bidra i arbeidet med å stoppe klimaendringene. Derfor har vi iverksatt flere tiltak som på ulikt vis kan relateres til FNs bærekraftsmål, for eksempel gjennom å fjerne diesel-aggregater fra Ekebergsletta. Gjennom våre aktiviteter på Global Goals arena får vi også hjelp av kompetente verdileverandører til å formidle ovenfor deltakere og besøkende hvordan de selv kan bidra i dette arbeidet.Mål 15: Livet på landNorway Cup søker stadig nye løsninger for å redusere bruken av og fjerne engangsartikler i plast og øvrig plastemballasje. Under turneringsuken har vi en egen søppelpatrulje som sørger for at sletta er fri for søppel. Vi har også i flere år arrangert ryddekonkurranser for deltagende lag, og vi har deltatt i innovasjonsnettverk for å finne nye løsninger på plastavfall. I 2025 planlegger vi å arrangere en konkurranse mellom lagene i forkant av turneringen, om hvem som kan redusere sitt eget og samfunnets plastforbruk best mulig. Vi undersøker også hvordan vi kan introdusere flere grønne valg i matserveringen på Norway Cup.Mål 16: Fred, rettferdighet og velfungerende institusjonerNorway Cup er en internasjonal møteplass ønsker å knytte individer sammen på tvers av landegrenser, etnisitet og kulturer. I en stadig mer urolig og konfliktfylt verden og Europa er dette målet viktigere enn noen gang. Tidligere har vi arrangert fredskonferanse i samarbeid med UNICEF og Nobels fredssenter. Vi har også – i samarbeid med NIF og Redd barna – utviklet et eget Safeguard kurs for utenlandske trenere og lagledere. I 2024 samarbeidet vi med Redd Barna, NFF, NIF og NOK og sendte ut e-læringskurset «Trygg på trening» til norske lagledere og trenere. Vi har også mottatt diverse priser for vårt arbeid på dette området.Mål 17: Samarbeid for å nå måleneNorway Cup har en rekke dyktige samarbeidspartnere, både nasjonalt og internasjonalt, som styrker arbeidet vårt med FNs bærekraftsmål. Ingen aktør eller organisasjon kan løse klimakrisen og – utfordringene på egenhånd, og effektivt samarbeid er avgjørende for å sikre en bærekraftig fremtid. Vi gjennomfører løpende evalueringer og diskuterer hvordan vi kan lære av hverandre. For Norway Cup er arbeidet på dette området helt avgjørende for å kunne lykkes med arbeidet innenfor de andre bærekraftsmålene. Artisten Shakira er en av flere ambassadører for bærekraftmålene Sist endret 28.11.2024 16:34