Slik unngår du skader under Norway cup

I år er det NIMI som sammen med Norsk Folkehjelp drifter feltsykehuset på sletta. I denne artikkelen får du tips av deres fysioterapeut om hvordan skader kan unngås.

– Forskning har vist at en god, strukturert oppvarming kan halvere sjansen for å pådra seg en skade i fotball, sier Kevin Nordanger, som er fysioterapeut ved Nimi.

Er du spilleklar?

«Spilleklar» er et oppvarmingsprogram som Nimi anbefaler. Det tar omtrent 20 minutter å gjennomføre, og det bør utføres minst 2 ganger i uken. Da har man forberedt kroppen godt til trening, eller kamp. Oppvarmingsøvelsene fra «Spilleklar» tar sikte på å bedre balanse, koordinasjon og styrke.

– Programmet reduserer skader med 30–50 %. Det er ganske enkelt, men veldig effektivt. Oppvarmingsprogrammet bør derfor være fast inventar på fotballarenaer rundt omkring  i Norge. Hverken Lionel Messi eller Ada Hegerberg hadde klart å bli verdens beste fotballspillere, dersom de var skadet hele tiden, sier Kevin Nordanger.

Har du skadet deg på sletta?

Om uhellet først er ute, kan du være trygg på at Norsk Folkehjelp og NIMI sine leger og fysioterapeuter skal gjøre alt for de unge idrettsheltene.

Til vanlig hjelper vi idrettshelter og hverdagshelter på Ullevål stadion. Se www.nimi.no for mer informasjon.

På Skadefri.no finner du hele «Spilleklar» programmet:

http://www.skadefri.no/idretter/fotball/skadefri-fotball/