Santander gjør alle Norway Cup-deltakere klimapositive

Banken Santander og det norske selskapet Chooose får barna til å score for miljøet.

Norway Cup er en av de største og eldste fotballturneringene for barn i verden. Med hjelp fra Santander blir nå også alle deltagere 100% klimapositive.

Chooose har gjort suksess med å gjøre det dyrere og vanskeligere for industribedrifter å forurense. Det gjør de gjennom å kjøpe opp klimakvoter som de så sletter.

Før årets Norway Cup kjøpte Santander opp klimakvoter som tilsvarer 3000 tonn CO2. Det utgjør mer enn klimaavtrykket til nærmere 30 000 deltakere i en uke, og kan visualiseres med 30 000 ballonger med forurensning. Alle Norway Cup-deltakerne er dermed klimapositive.

Klimaeffekten som spares er den samme som 2000 biler på veien i et helt år.

I tillegg til klimakvotene som allerede er kjøpt opp, kunne deltagere og besøkende på sletta bidra til enda større klimakutt.

Gjennom aktiviteter som å skyte på blikkbokser og å skyte fotballer opp i munnen til et «klimamonster» kunne de konkurrere om hvem som fighter best for klimaet.

Konkurransene er også klimapositive, ved at man kutter 15 kg CO2 pr. aktivitet. Klimaeffekten per scoring tilsvarer at en bil som ellers ville gått kontinuerlig, står stille i hele 4 dager.

På standen fikk deltakerne også forevige seg med et eget Snapchat-filter med teksten «scoring for climate».

– Der Norway Cup er latter, glede og ungdommelig intensitet så er klimakampen blodig alvor. Kontrasten kan virke stor. Men skal vi lykkes i klimakampen så må vi mobilisere bredt. Vi vil gjerne vise de unge at positivt engasjement kan bety noe, sier Knut Øvernes, leder for Santander i Norge.

– Klimasaken har ofte et rent problemfokus. Chooose har inspirert oss gjennom å vise at muligheter og optimisme kan være en drivkraft. Sammen gjør vi det enkelt å kutte utslipp, sier Øvernes.

– Stort miljøengasjement blant barn og unge

Co-founder Martine Kveim i Chooose er glad over å få lov til å sette preg på årets Norway Cup.

– Vi vet at miljøengasjementet blant barn og unge er stort. Derfor setter nok årets Norway Cup-deltakere pris på at de deltar på et klimapositivt arrangement. Vi oppfordrer også alle til å bruke emneknaggen #climatepositive for å vise sitt engasjement for miljøsaken, sier hun.

De pengene Chooose putter inn i karbonmarkedet, går til bærekraftige, grønne prosjekter i utviklingsland.

Om Santander:

Santander er en av verdens største finansinstitusjoner, med mer enn 160 års historie. I Norge er banken ledende innen bil- og salgsfinansiering.

Om Chooose:

Chooose er representert i over 20 land og har siden oppstarten i 2017 kjøpt 60.000 klimakvoter på vegne av bedrifter, eventer, produkter og enkeltpersoner.

Selskapet har et partnerskap med FNs klimapanel med mål om å redusere globale CO2-utslipp .

På nettsiden https://chooose.today kan du lese mer om prosjektene og bli bidragsyter.

For mer informasjon om Chooose og sletting av CO2-kvoter:

Martine Kveim

Co-founder

Tlf:  997 06 107

For mer informasjon om Santanders engasjement:

Erlend Fuglum

kommunikasjonsdirektør

+47 40 21 51 98